Friday 19 August 2016

ENTRI 26: Resdung :Rawatan Asap

TEKS : RAIHAN NOORDIN
FOTO : GOOGLE


Kisah ItA
====



Saya juga mengalami alahan pada habuk....seluruh badan saya akan mengalami bengkak yang besar-besar...kalau kena malam tu memang tak lena lah tidur jawabnya...kadang sampaikan mata dan bibir saya bengkak dan terjuih..time tu rasa tebal sangat bibir..huhuhu buruk bebeno muka saat itu..gatal jangan cakap lah.. hanya yang mengalaminya je yang tahu....
Bermacam-macam ubat alahan telah saya ambil dari pelbagai klinik, namun saya gegata saya tidak pernah surut, bahkan makin menjadi-jadi....
Untuk masalah resdung pula, siapa pernah cuba rokok resdung...dulu masa di Uitm..saya dan kawan-kawan gulungkan kertas yang telah dititik dengan lilin... lalu di bakar di hujung atas kertas..manakala bahagian bawah di tinggalkan lubang sedikit untuk asap itu mengalir keluar... memang pedih mata berair-air..terkena asap tu..
Tapi yang menakjubkan...keluar kuning-kuning seperti hama bersarang-sarang pada batang hidung dan pipi...kami selalu kumpul kuning-kuning tu dengan sudu..then kami bakar bawah sudu tu...first time buat memang terperanjat...kuning-kuning tu bertukar jadi cecair kemerahan seperti darah... Siapa pernah cuba buat kaedah ni..pasti tau kan...huhuhu ngeri sangat..Dah la pening dan nak terbatuk2 tapi kena tahun takut terhidu asap pedih, 
Sekarang saya dah tak perlu buat rawatan tu lagi. Pedih mata siksa. Alhamdulillah, lepas amal set ni, resdung semakin pulih, bukan setakat resdung kesihatan saya makin baik, mood pun happy bertenaga,
orang tegur, "eh ita nampak berseri seri", saya membunga bunga lah, kalau tidak jerawat lagi hidung berair asyik bersin , nak berbual pun susah ,rasa rendah diri.
Set ni hanya RM 4.60 sahaja sehari. Bila amal setiap pagi dan malam memang berkesan, yang penting memang saya makin sihat!
Terima kasih pada rakan sebilik saya yang rekemenkan set ni.
Ingintahu ??? PM atau whatssap
012 9321 366
012 9321 366

No comments:

Post a Comment