Thursday 11 August 2016

ENTRI 10: Antara Karier & Perniagaan

TEKS : RAIHAN NOORDIN
FOTO : RAIHAN NOORDIN


Tak kenal maka tak cinta,

Sangat sinomin kata pujangga melayu itu dengan apa yang kak ann ceburi sekarang. Masa kecil dulu tak pernah terfikir yang kak ann akan masuk dalam bidang perniagaan, Biasalah orang dulu-dulu jika masuk universiti ada ijazah mestilah nak anaknya kerja besar. Kerja besar maksudnya jawatan besar yang baik-baik, ada office dan pakaian kemas segak kan kan,??hehe, Itulah "mindset" nya bila anak anak masuk universiti.

Dan kak ann pun tidak terkecuali , bercita-cita untuk menjadi seorang pensyarah sejak sekolah rendah. Dan apabila terdedah dengan bidang psikologi di peringkat menengah kak ann semakin yakin bidang ini adalah yang paling dekat dengan jiwa.

Kak ann ingat lagi waktu disekolah menengah PK HEM lantik sebagai pen pengawas, dan di asrama sebagai ketua Aspuri. Hahahaha memang garang, terkenal la Ai memang garang , muka pun serius. cuma apa yang pasti, setiap kali kawan kawan dipanggil di bilik PK HEM mesti ustaz minta kak ann cuba 'slow talk' dengan kawan kawan ni. Kata ustaz ,"saya bukan nak mereka ni dihukum semata mata tetapi mahu mereka berubah sebab mereka sendiri yang mahu berubah."

Waktu tu kak ann seronok selami kehidupan kawan-kawan dan junior yang dikatakan 'bermasaalah' ni rupanya mereka ni bukanlah jahat seperti disangka. Makanya disinilah mulanya 'exploration' bidang kaunseling.,dan bila SPM alhamdulillah keputusan mengizinkan kak ann melanjutkan pelajaran ke bidang yang diinginkan di universiti yang dicita-citakan.

Sehinggalah sekarang alhamdulillah Allah swt izinkan perjalanan cita-cita kak ann sangat mudah walaupun cabaran setiap semester itu pasti ada. Sudah pun hampir 8 tahun berkhidmat di insitusi pengajian tinggi swasta sebagai pensyarah di bidang psikologi kaunseling.

Dan sebenarnya, kak ann juga aktif menjalankan "training and personal development" untuk warga guru tadika dan warga umum amnya. EduTraining & Consultant nama diberi, bekerjasama dengan salah seorang teman baik semasa mengajar di International Islamic College dahulu, Madam Najihah AkebUrai namanya berasal dari Thailand dan sekarang sedang menghabiskan Phdnya di UIA dalam bidang klinikal kaunseling.

Setahun juga kami aktif kelolakan 'training' pada guru-guru, pelajar menengah dan warga awam. Kebanyakkannya adalah berkisar tentang pendidikan awal kanak-kanak dan kaunseling skil untuk aplikasi guru, ibubapa dan di organisasi.

Alhamdulillah seronok bila dapat berkongsi dan lebih teruja bila kita sendiri banyak belajar daripada peserta kerana mereka lebih dekat dengan komuniti..

Dan sekarang setelah 3 tahun serius dalam bisness Qaseh, daripada membeli hanya untuk masalah gastrik dan migrain kak ann berlanjutan menjadi sumber income ke-2 kak ann yang sama banyak dengan gaji sebagai pensyarah.

Bukan sekadar income yang sangat mengujakan tetapi kepuasan berniaga dalam jemaah dan peluang kak ann mengguna pakai teori-teori dan skil kaunseling psikologi dalam team agent agent. Seronok dan puas!.

Alhamdulillah dari sale RM100 hingga mencecah 50k keatas sebulan sesuatu perkara yang tidak pernah terfikir . 3tahun bagi kak ann yang ZERO dalam perniagaan mendapat penghargaan dan hasil yang menyenangkan adalah sesuatu yang kak ann syukuri dan perlu kak ann manfaatkan sebaiknya buat ramai lagi orang yang juga ingin belajar serius dalam bidang ini. Semestinya juga bukanlah hebat mana sekadar pencapaian yang demikian dan pasti terus menerus menambah ilmu dan pengalaman.

Tidak bermaksud anda dalam perniagaan anda tidak boleh meneruskan karier yang anda idamkan. Yang penting anda buat apa yang anda suka. Apabila kita lakukan perkara yang kita suka, ia akan lebih membuahkan hasil yang baik dan kita akan lebih cepat belajar memperbaiki kelemahan.

Nak kongsi dengan anda sebahagian pencapaian yang kak ann dan team QRNC terima sepanjang 3tahun dalam BerQaseh.

PREMIER CHAMPION 2015


KEMBARA QASEH LANGKAWI-2016

TOP SALE STOKIS/ MONTHLY STOKIS ACHIEVERS
CABARAN OKTOBER DAN SEPTEMBER 2015

TOP RANIA-TOP ACHIEVERS

ACHIEVERS CLUB 

KEMBARA QASEH BANDUNG-2015

anda yang berminat untuk menambah pendapatan dan bersama team Kak Ann boleh hubungi kak sendiri ya

012 9321 366

Modal mengikut kemampuan.

InsyaAllah belajar dari hati dan bersungguh-sungguhlah dalam mencari rezeki,pasti lebih bererti. 

StokisQaseh







No comments:

Post a Comment