Friday 3 February 2017

ENTRI 62: KERAMAT BISNESS

TEKS : RAIHAN NOORDIN
FOTO : RAIHAN NOORDIN

Servis Perkhidmatan yang Cekap itulah keramat bisness.

Servis yang bagus adalah keramat bisnes. Mereka akan terkenang perasaan senang hati berurusan dengan bisnes kita. Servis yang bagus tidak boleh terhenti di peringkat pemilik bisnes sahaja tetapi perlu berlaku di setiap peringkat lebih-lebih lagi bahagian depan bisnes yang berurusan secara terus dengan pelanggan.

Pelanggan atau klien yang gembira akan sentiasa kembali berurusan dengan bisnes kita.Dalam bisnes Qaseh kak ann belajar bermual bagaimana menurunkan ego, berhati lembut, dan bersabar dalam keadaan kita seharian tak makan, atau mungkin tak cukup tidur dua malam. 


Apa jua situasi, sebagai penjual mahupun konsultan adalah perkara yang sangat penting kita bayangkan pelanggan adalah dalam keadaan 'suka dilayan'. Dilayan bermaksud mendengar luahan, memberi 'eye contact' yang baik dan intonasi bahasa dan suara yang mesra.

Dibawah resepi keramat bisness yang kak ann belajar :
------------

1) Beritahu jelas waktu anda beroperasi cth COD, Terima kasih puan saya memang bersedia untuk hantar tapi selepas jam 10malam tiada COD ya puan 𝨾 (emoji sangat penting tau. )

Image may contain: 1 person, standing

2) Biasakan jawab pm dan pertanya pelanggan dengan segera , jika tak sempat. usahakan " saya mohon masa skjap ya puan, nanti saya balas puan semula"

3) Pastikan semasa berjumpa pelanggan atau agent bawahan anda , anda tarik nafas panjang dan senyum...... jika tidak boleh lebih baik beri mesej maaf untuk berjumpa pada masa yang lain.Janganla jumpa waktu baru lepas merajuk dengan suami ke isteri, ehehe auranya tak bagus. 

Image may contain: 2 people, people smiling

4) Hindari COD atau berurusan bersama pelanggan dengan 'tentera', Maksudnya jika ada peluang elak bawa anak-anak. Jika tak boleh pastikan terkawal. Ini mengganggu kredibiliti anda. 

5) Pastikan sambil berurusan bersembang dengan 'input' manfaat tetapi santai.

Image may contain: car and outdoor
Pengurus Pemasaran Wilayah
Ana Edar
012 9321 366


No comments:

Post a Comment