Tuesday 24 January 2017

ENTRI 56: Strategi Berniaga

CATATAN : RAIHAN NOORDIN
FOTO :        RAIHAN NOORDIN

Assalamualaikum.,

Dulu kak ann belajar dalam subjek 'social psychology'. Teori barat mengatakan , lagi banyak persamaan antara kita dan prospek lebih cenderung untuk prospek suka kita, bila lebih cenderung prospek suka dan selesa lebih cenderung mereka percaya.

Ini juga strategi, cuma dalam Islam kita diminta untuk bersilaturrahim, kerana melalui silaturrahim itulah rezeki. Malah jika kita rajin menzirahi jiran dan kawan kawan, 70ribu malaikat mendoakan kita,
Image result for silaturahmi itu rezeki

Sekarang dengan teknologi sangat mudah kita bersilaturrahim, 'berziarah' dengan bertanya khabar dengan whatsapp pun dikira bersilaturrahim. JANJI IKHLAS. Bukan untuk mereka beli servis atau produk anda semata. Ini konteks asas yang perlu difahami. Inilah juga yang kak ann sering terapkan dan ingatkan dalam bisness Qaseh. MLM patuh syariah bukan sekadar mahu agent aktif menjual dan merekrut supaya bonus orang atasan sangat banyak. Tetapi supaya sama sama mendapat sokongan moral spiritual dan belajar untuk sama sama kaya dunia akhirat.


Kuasa membeli adalah apabila prospek kenali, selesa dan percaya pada kita. Produk atau servis jatuh no. 2 . Bukanlah maksudnya kurang penting, ia sama penting tetapi stepnya jatuh no. 2. Faham ke faham?

POINTnya senang!. BUAT HINGGA PROSPEK PERCAYA DAN SELESA> Kak ann ringkaskan contoh seperti dibawah ya, tapi ini lebih fokus untuk offline. Maksudnya bilamana anda bersemuka.

Strategi marketing:

1) senyum dan tegur say hai
2) senyum dan tegur lagi, tanya dah sarapan?
3( senyum dan tegur lagi,,, apa khabar sihat ke
4). senyum dan tanya , puan anak berapa orang umur berapa?
5) dan berbual lagi,,,
minggu ke 2...

teruskan sembang , andai kata anda bekerja di sebuah pusat tusen bahasa ini cth skrip

' puan, siang keje mlm belajar mesti penat, nampak puan penat tapi tetap semangat bagus puan.kalau ada yang boleh beri fokus lebih dan tenaga minda mesti puan lagi seronok belajar kan? '

barulah kenalkan produk ikut keperluan prospek, bukan cerita semua ya(ini kesalahan besar pernah kak ann buat). dan barulah beri flyers(kadang kadang kita asyik terus bagi flyers sampai orang buang flyers kita pun down)

Jumpa orang terus jual memang susah!. Bukan Produk yang salah! tapi kita yang buat strategi salah .


ini dikaitakan dengan COPYWRITTING yang selesa dan meyakinkan. Ini untuk online, biasakan letakkan diri anda di tempat pembeli. Andai anda ada masalah jerawat. Apa yang anda INGINKAN?

"Jerawat kecut parut takda, best je pakai mekap nak bersembang pun konfiden". kan best macamtu,

Selebihnya adalah, kredibiliti anda sebagai konsultan(dalam Qaseh kami bukan jurujual) . Rajin rajinkan diri hadiri training dan kelas yang disediakan. Baca bahan bahan bacaan motivasi dan inspirasi. Barulah kita ada momentum!


Image result for silaturahmi itu rezeki

"Mahu berniaga dengan kak ann"


#PsychologyTips
#Nuraihan Muhd Noordin
012 9321 366

No comments:

Post a Comment